Azok az emberek nagyot tvednek, akik azt hiszik, hogy egy kutyt lehet gy kezelni, mint egy gpet, s, hogy a tantsuk olyan egyszer, mint egy szmtgpes program elindtsa. A kutya viselkedse a reflexein alapul. A reflexek az alap lerakshoz szksges tglk, amikre azutn majd a hz pl. A reflexek minden kutyban benne vannak, csak el kell csalogatni ket a btortalanabbakbl is. Ha mr a reflexeit hasznlja minden helyzetben, akkor kezddhet el a tants jutalmazssal. A kutya nem gp, ezrt jutalom nlkl nem fogjuk elrni, hogy megtanulja azt a bizonyos dolgot. Neki ltnia kell az rtelmt annak, hogy azt a feladatot megcsinlja. A gyakorlsoknl hagyni kell gondolkodni, hogy magtl jjjn r, hogy mi a teendje. H a ez gy mgsem menne, akkor prbljuk meg rvezetni, hogy abban a helyzetben mi a helyes viselkeds, vagy hogy mi a feladat. Hasznlnia kell az agyt, tprengeni, s ha rjtt, akkor megdicsrni, jutalmazni, s olykor ismtelgetni, mert nem gp, nem menti el rk idkre a memrijba. Ha nem csinltatjk vele azt a feladatot, akkor elfelejti. Ha a kutyn ltszik, hogy mr egyltaln nem rdekli a dolog, mert sokat tanultak mr aznap, akkor inkbb hagyjuk abba, jtkkal zrjuk le a foglalkozst, s majd kvetkez nap kell jra tantani. ket nem akkor indtjuk el, amikor neknk tetszik, nem vghatjuk a sarokba, figyelembe kell venni az ignyket, akaratukat is.
|